אסטרטגיה עסקית:  היא גיבוש דרך פעולה של יחידה עסקית, תוך התייחסות לסביבה ולעצמה, במטרה לסייע לארגון בקביעת מטרותיו, בבחירת דרכי פעולה ובמימושן. תהליך של תכנון אסטרטגי מתייחס לרוב להגדרת החזון, המטרות והיעדים, ויציע מתוך כך את האסטרטגיה: דרכי הביצוע המתוכננות להשגתם. 
כשאני מדבר על אסטרטגיה ישר עולים לי בראש כמה סיטואציות: משחקי מחשב, שחמט, השרדות, פוקר. לכל אחד מהם יש דרך שצריך לעבור בכדי להשיג את מה שאנחנו רוצים.
לחלק מן האנשים החיבור בין אסטרטגיה למתווך נשמע חיבור לא אמין ,אך פה אני רוצה לשתף אתכם בדרך הנכונה הבטוחה והכי מוצלחת למכור את ביתכם.
בכותרת שלמעלה ישנם שתי שאלות שמעסיקות את כולם: האם למכור לבד? או האם למכור דרך תיווך
אז ככה: התחיל ואומר שאפשר למכור לבד! אבל... ויש אבל גדול מאד פה.
מה זה דורש ממני לעשות? כמה זמן זה גוזל ממני? מי אותם "לקוחות" שמגיעים לראות את ביתי? האם לתת למספר מתווכים לעבוד על הנכס בו זמנית? האם תמחרתי את הנכס נכון? האם פרסום ביד 2 וקצת בפייסבוק יעשו את העבודה?אם התקשרו לגבי הנכס מה אני עושה? או מה אני עושה שהטלפון מפסיק לצלצל לאחר שבועיים? והאם בכלל ישנה תוכנית למכירת בית.
בהמשך הכתבה אגע בכל אחת מהשאלות ומשם נבין למה דרך משרד תיווך היא  הדרך הנכונה הבטוחה והכי מוצלחת  למכור את ביתכם.
נגענו בכמה וכמה שאלות שמאוד משמעותיות בתהליך המכירה, בכוונה אני רושם "תהליך" כי מדובר בדרך פעולה אסטרטגית שמאוד חשוב באיזו דרך נפעל ובכן עכשיו אני יפשט את אותן השאלות. מה בעצם קורה שאני מוכר לבד ומה כשאני מוכר דרך משרד תיווך.
 
שאלה: מה זה דורש ממני לעשות?
תשובה: מוכר לבד - לפרסם מודעה, לענות לשיחות, להציג את הבית
תשובה: תיווך - הכנת הבית לפני מכירה (בין אם מדובר בנכס חדש או ישן) חשובה מאד, הנראות של הבית לפני שבכלל מגיעים לקוחות, צילום מקצועי של הבית, פרסום מודעות בכל המדיות הקיימות כגון: יד2, מדלן, קומו, ווין ווין, הומלס, באתר של החברה, פייסבוק, קבוצות נדלן, קבוצות וואטסאפ של מתווכים שמתמחים באזור וכו'
 
שאלה: כמה זמן זה גוזל ממני?
תשובה: מוכר לבד - המון! זמן! כמובן שכל מקרה לגופו, אם מדובר בבעלי נכס שלא מתגררים בבית שהם מתכוונים למכור אז בטח שזה גוזל מהם המון זמן וכמובן שלא נדבר על דלק ונסיעות. אם מדובר בבעלי נכס שמתגוררים בבית שהם מתכוונים למכור ההתעסקות עם טלפונים במהלך יום עבודה (שברוב המקרים לא עונים כי הם עסוקים = גרוע מאד!)
הצגת הדירה בשעות שלא תמיד מתאימות למכור (ברגע שאמרתם שלא מתאים לכם בשעה זו או אחרת יש מצב שפספסתם את הקונה הפוטנציאלי שלכם!)
תשובה: תיווך - כמה זמן זה גוזל ממני? התשובה מאד ברורה: זה לא גוזל בכלל זוהי עבודתנו
 
שאלה: מי אותם לקוחות שמגיעים לראות את ביתי?
 
תשובה: מוכר לבד - בדר"כ אין למוכר מושג מי הולך להכנס לבית שלו וכן זה נשמע מפחיד. יש אפשרות שמדובר בחבר של השכן ממול שגם כן מוכר את ביתו ושלח את חברו להציץ... יש אפשרות שמדובר בזוג חמודים שבא ל-"window shopping" אין להם את הכסף אבל בא להם  לראות סתם ככה עוד דירה שאולי בעתיד הם יקנו
תשובה: תיווך - לקוחות שיגיעו הם: לקוחות שנמצאים במאגר המשרד, לקוחות שראו דרכנו מספר נכסים במהלך החודש האחרון, לקוחות שמכרנו להם את הנכס, לקוחות של משרדי תיווך אחרים
 
שאלה: האם לתת למספר מתווכים לעבוד על הנכס בו זמנית?
 
תשובה: מוכר לבד - התשובה מאד מורכבת אך מאד ברורה בפירוש לא!
אני הסביר: זוהי טעות נפוצה של המון מוכרים על פניו זה נשמע מצוין - אתן לכמה שיותר מתווכים לעבוד לי על הנכס וככה אזכה לכמות גדולה יותר של לקוחות.
אז ככה: ברגע שמוכר נותן למספר מתווכים לעבוד בו זמנית על הנכס זה יוצר "כאוס" חלקם מהמתווכים יפרסמו את הנכס בדף המתווכים וזה יוצר קונפליקט כי יהיה פרסום כפול, בין פרסום פרטי לפרסום מתווך, בנוסף לכך יש סיכוי שהמתווך יפרסם את הנכס במחיר נמוך ממה שהמוכר פרסום כי בעצם הוא ב"תחרות" להביא את הקונה דרכו. בנוגע ל"תחרות" מה שנוצר פה בהיא תחרות לא בריאה! בין המתווכים לבין המוכר. האינטרס הברור שנוצר פה, הוא טובתו של אותו קונה שיגיע דרך מתווך זה או אחר
תשובה: תיווך - פה התשובה ברורה. כל הרעיון שנמצא בתוך המונח שנקרא "בלעדיות" מדבר על הנושא  הזה ספציפית.
במקום להפוך את הנכס שלכם לטיילת, או לעוד נכס שישב באינטרנט אצל כולם מה שהופך אותו ללא יחודי מומלץ לקחת מתווך אחד שהוא יהיה המשווק היחידי ובכך יהפוך את הנכס יחודי. הוא זה שיביא את הקונים דרך אותם מתווכים ופה בעצם נוצרת "תחרות בריאה" - לתת לאותם מתווכים "לריב" בינהם על הנכס ובכך יתקבלו הצעות מחיר ומשם אפשר למנף ולסגור על ההצעה הגבוה ביותר. שפה אנחנו פועלים באינטרס מובהק לטובתו של המוכר!
 
שאלה: האם תימחרתי נכון?
תשובה: מוכר לבד - התמחור של רוב בעלי הנכסים נעשה על סמך מה שנמכר באזורם, שזה נכון אבל... לא תמיד.
לפעמים השכנים שגם כן מוכרים מתמחרים את הבית שלהם במחירים של מעל מחירי השוק עקב חובות או אולי בגלל שהבית הבא שהם רוצים לקנות דורש מעבר ליכולת שלהם לשלם ובכך מבקשים יותר על ביתם. יכול להיות גם שעל סמך שיפוץ שעשו לפני מספר שנים וכמובן שלא רוצים לצאת בהפסדים אז תימחרו בהרבה יותר ממה ממחיר השוק. 
מה שנגרם כתוצאה של כל אחד מהמקרים שציינו: קונים רציניים שכבר ראו דירה אחת או שתיים לא יגיעו מראש מכיוון שלמדו את מחיר השוק
תשובה: תיווך - תמחור של מתווך מקצועי כמובן שיהיה נקודתי למחיר שיווק הכי נכון לבעלי הנכסים השונים. נתקלתי בהמון מוכרים שמתלוננים שמתווך זה או אחר בא לפגישה וישר רוצה להוריד את מחיר השיווק בהרבה פחות ממה שדורש בעל הנכס.
הסיבה לכך היא: מתווך בעל נסיון יבדוק בכל דרך את המחיר שיווק הנכון בכדי לקבל קונים רציניים, הבדיקה נעשת בדיוק כמו של שמאי נכסים.
בדיקה כוללת: עסקאות שנעשו בחצי שנה האחרונה באזורכם, מה הם מחירי המתחרים שלכם, מצב הנכס מבחינת שיפוץ, מצב הבניין מראה חיצוני, כיווני אוויר, קומה, אם או בלי חנייה וכו'.
כלומר בדיקה מקיפה ונקודתית שמטרתה הסופי היא תמחור הכי נכון לבעלי הנכסים
 
שאלה: האם פרסום ביד 2 וקצת בפייסבוק יעשו את העבודה?
תשובה: מוכר לבד - בעידן של היום אחוזי המתעניינים בקנייה מכירה של כל דבר נעשה באינטרנט אז אפשר לומר שפרסום דרך יד 2 וקצת בפייסבוק יעשו את העבודה אך לא מספיק, יש הרבה מקורות חזקים שבעלי הנכס לא מסוגלים להגיע גם אם הם רוצים
תשובה: תיווך - כן זה יעשה את העבודה אך עבודה חלקית ישנם עוד דרכים: פרסום בין המתווכים ,פרסום באתר של משרד תיווך, שיתוף הנכס למעלה מ-2000 קונים פוטנציאליים שנמצאים אך ורק במאגר משרד תיווך
 
שאלה: התקשרו לגבי הנכס מה אני עושה?
תשובה: מוכר לבד - לרוב המקרים לא עושה יותר מדי, עונה נותן פירוט על הנכס קובע שעה ומחכה. לעיתים לא תמיד יכול לענות ובכך מפספס לקוח פוטנציאלי. לא אגע בכל הסיטואציות שיכולות לקרות, אבל כל מה שקורה ברגע שלקוח מתקשר זה חלוקת אינפורמציה בלבד. מבלי לדעת כלל מי עומד בצד השני של הקו שזו טעות
תשובה: תיווך - להבדיל מהמוכרים ברגע שמתקבלת שיחת טלפון, אנחנו הם אלו ששואלים את השאלות לפני שאותו מתקשר מקבל אינפורמציה. שיחת הטלפון הראשונית היא מאד חשובה!
המטרה הסופית היא להביא את הקונים הכי מתאימים וגם כן להביא את אלו שיכולים לעמוד בגובה העסקה וכל זה נעשה על ידי בירור צרכים יסודי מעמיק ומסודר
 
שאלה: מה אני עושה שהטלפון מפסיק להתקשר לאחר שבועיים?
 
תשובה: מוכר לבד - מכירים את השיר של מאיר אנשטיין "יושב על  הגדר" אז זה בדיוק  המצב! רוב המוכרים פשוט יושבים ומחכים
תשובה: תיווך - במקרה שכזה קורה אין דבר כזה לשבת ולחכות שמישהו יתקשר משרד תיווך שיודע מה הוא עושה ינקוט במהלכים בכדי לצור התנעיינות בקרב הקונים
לדוגמא: קידום ממומן בכל המידיות החברתיות הקיימות, הוצאת פליירים של מכירת הנכס באזור הבית שהוצא למכירה, סידור מחדש שנראות הבית מבפנים, בדיקה חוזרת של מחיר השיווק, שיתוף משרדי תיווך מתחרים
 
ובכן נגענו בכמה שאלות שיכולות לתת לנו תמונה האם כדי לנסות למכור לבד או האם לתת למשרד תיווך. ההמלצה שלי היא כמובן לתת למשרד תיווך בעל נסיון שינהל בצורה מסודרת ויעילה במטרה מאד חשובה: עסקה במחיר הכי גובה שאפשר ובזמן הכי קצר שניתן.
חושבים למכור בית? תנו לאנשי המקצוע לקדם לכם את עסקת הנדל"ן!